Party dresses for my little girl…

Lieve lezers,
Vorig jaar rond februari had ik weer prachtige stoffen kunnen aankopen bij Yvette. Het waren vooral van de stoffendesigner Michael Miller, mijn favoriet designer 😍

Mijn dochtertje werd in oktober 2015, 1 jaar. Weer een goede excuses om veel kleedjes te maken. Omdat haar verjaardag twee dagen werd gevierd, wilde ik voor die twee dagen 4 kleedjes maken. Ja, goed zot zou je zeggen hé…. Ik weet het…

Ik denk dat na de zomervakantie van 2015, het patroontje Ileana dress van Compagnie M op de markt kwam. Oh wat zag ik zoveel mooie kleedjes voorbij komen in dat modelletje… Dus, ben ik dat ook gaan aankopen bij Kokette Katinka. Thuis gekomen met het patroontje heb ik dit eerst laten afdrukken op een A0 formaat. Ik hou niet van dat plak gedoe…. Ik vind dat een enorme tijdverlies en mij kennende, doe ik toch wel altijd iets verkeerd. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik toch een beetje teleurgesteld was in het patroontje. Er stak geen uitleg bij, die moest ik nog via een link nog downloaden. Misschien ben ik door sommige uitgevers te verwend zeker??

Weet je wat het leukste is aan dit modelletje? Je kan dit kleedje op verschillende manieren maken. Een kleedje met een peterpan kraagje, een bloemenkraagje, een gewone kraagje of geen kraagje. Je kan met of zonder een knooppand aannaaien, met of zonder mouwtjes…. Ja, echt wel iets voor mij… Met veel liefde begon ik in de stofjes te knippen. Ik dacht als ik in bandwerk zou werken, dat het gemakkelijker zou zijn. Dus, begon ik eerst in het roze stofje met gouden vogels, nadien, in een stofje met wat Japanse stijl en in het Candyshop.

Bij het het eerste kleedje, daar begon het al, zat ik al vast met de voering en de rits. Dit was mijn eerste keer. Ik vroeg hulp in een van de naaigroepjes en ja, ik werd verhoord door God. Daar kwam mijn reddende engel Els. Dankzij haar, heb ik weer heel veel bijgeleerd en wat hadden we veel plezier beleefd.

Het kleedje was goed op tijd af maar er was een ramp! Het kleedje was VEEL TE GROOT EN TE LANG!!! “Wat nu” dacht ik bij mezelf. Tranen kwamen eruit. Daar zat ik met het prachtig kleedje. Ik poste het kleedje en vroeg weer raad aan de naaivriendinnen. Ze raadde me aan om het kleedje te laten en gewoon eentje te maken op haar maat. Waaaaaat, op haar maat? Dit patroontje verkleinen, nee, dit kan ik toch niet doen. Hoe moet ik dat toch doen. Met veel goede hulp van Marthe (Compagnie M zelf) en van mijn naaivriendinnen is het mij gelukt. Deze keer ging ik het bovenstuk steeds laten uitproberen tot het perfect zou zijn. Maar ja, mijn dochtertje sliep op dat moment. Dus, kon ik op dat moment niets doen. Plots hoor ik een gehuil. Jeuh, ze is wakker en daar stond mijn prinsesje in haar bedje met haar armpjes naar mij gericht. We hebben samen ons fruitje gegeten en dan weet ik, dat ik op zo een moment net van haar moet profiteren. Vlug het bovenstukje gepast. Nog te groot. Na een paar keer heen en weer te passen, vond mijn dochtertje het welletjes en dat laat ze altijd horen met veel lawaai 😜. Oh na paar uurtjes en een dagje, is het mij gelukt. Ze heeft twee dezelfde kleedje. Eentje op de groei en eentje op haar lijfje genaaid….


Het kraagje en en het knopenpand heb ik in een prachtige gouden stofje gemaakt. De onderkant van het rokje heb ik mooi afgewerkt met een gouden elastische biais. Ik mag mezelf natuurlijk ook niet vergeten en wilde een match hebben met mijn dochtertje.

IMG_20151108_160328-EFFECTSIk vind het fantastisch om zo een Moeder-dochter outfit te kunnen maken en aan te doen. Dus, heb ik voor mezelf in het roze met de gouden vogeltjes een heerlijke retro kleedje gemaakt. In die periode gaf ik nog meer borstvoeding dan nu, dus daar moest ik ook nog eens rekening mee houden. Dus ging mijn gedachten naar de Thelma jurk, maar ook daar was er een probleempje. Het kleedje is normaal gezien in tricot. Met de hulp van Anna Mamuska ( zij heeft dit samen met haar vriendin ontworpen) en met Tinneke heb ik van achter op mijn rug een blinde rits geplaatst. Ik had natuurlijk weer enorm schrik van de knoopsgaten. Met veel moeite is me het gelukt. 1447066590683Ik heb in mijn kraag net zoals bij mijn dochtertje gouden paspel gebruikt en natuurlijk gouden knopen. De resultaten van de 3 kleedjes zijn echt verbluffend. Al zeg ik het zelf. YES, het is mij weer gelukt om van een te groot kleedje naar een kleedje op maat te maken en een kleedje dat normaal gezien in tricot moest gemaakt worden in katoen omtoveren. YES, I’M PROUD OF MY SELF!!!! Op Moederdag had ik weer ons gezamenlijke outfit aan. We gingen naar Planckendael. Daar riep een kindje “mama, kijk, die hebben het zelfste kleedjes aan.” Oh wat was ik zo trots, toen ik dat hoorde 😍

Jammer genoeg werd ze net voor haar verjaardag ziek, haar eerste oorontsteking. Ze heeft nadien wel 3 feetjes gehad!!!

Begin dit jaar heb ik de kleedjes die half klaar klaar waren, verder afgewerkt. Nu heeft ze weer 2 leuke kleedjes bij… Niet dat ze geen kleedjes heeft hoor 😉

IMG_20160201_184742

Ik heb bij de Candyshop dress enkel afgewerkt met een soort snoepstrikje. Het is een ceintuur dat van haar kleedje los kan….

 

Liefs

P.S. Ze heeft natuurlijk nog bijpassende cirkelsjaal, een zeversjaals en een kroontje gekregen van mij.

Geef een reactie

