Tweelingnaald? Help! Hier zijn misschien kleine tips voor je

Lieve lezers,

Hier en daar zie ik al jullie gevloek over de zoomafwerking van je rok, broek mouwen en de hals.

Ik sta vaak niet meer bij stil op welke knopjes ik druk tijdens het naaien. Het is een automatic en ja, soms vergeet ik ook wel eens op die knop te drukken.

Nu, op mijn Singer naaimachine staat een geweldige knop “afbeelding van een tweelingnaald”. Hoe geweldig is staat niet? Yep, en zo werk ik de zomen weer mooi af. Misschien staat deze knop ook op je naaimachine maar besef je dat gewoonweg niet 😉.

Ik ga proberen om met afbeeldingen jullie zo gemakkelijk te maken.

wp-image-1888436346
Zo staat mijn naaimachine altijd. Zoals je kan zien, ziet u op mijn scherm de steeklengte, de steekbreedte. Boven mijn steeklengte staat er precies een zwaard (basisnaald) en daarnaast een zwaard met 2 strepen (tweelingnaald)

wp-image-248843916
Waar mijn vinger staat, op die knop moet je op drukken.. Dan brand er een rood lampje.
wp-image--1698368166
Zie je het rode lampje branden? Ondertussen staat op mijn schermpje dat de naald op het tweelingnaald staat. Dit is een bevestiging dat je naaimachine aangeeft dat je met een tweelingnaald gaat werken en zo zal je stiksel mooier uitkomen.
wp-image-406873438
Vergeet niet je steeklengte en steekbreedte te veranderen. Ik stik ipv op 3,5 (steekbreedte) en 2,5 (steeklengte) met 1 lengte (3,5) en breedte groter (4,5)
wp-image--2116809046
De blauwe tweelingnaald is voor stretchstoffen. De rode tweelingnaald is voor katoen
wp-image-2144266441
Ik zorg ervoor dat de rand die naar binnen ligt, tussen mijn 2 naalden zit. Zo kan je bijna altijd een mooie afwerking hebben. Ik naai het liefste met een paspelvoetje. Naai jij liever met de gewone naaivoetje, dat is ook goed. Neemt het voetje waar jij het beste bij voelt.
wp-image--520617645
Binnenkant van de zoom
wp-image--345416129
Joepie, het is je gelukt. Geen gevloek, geen bubbeltjes….mooie afgewerkt.

Als je nog tips hebt, schrijf het zeker hieronder erbij.

Succes,

Advertenties

2 thoughts on “Tweelingnaald? Help! Hier zijn misschien kleine tips voor je

  1. Voor minder gebobbel tussen de 2 lijnen als je machine geen tweelingnaaldknop heeft: stik en trek gebruiken (aka scheurvlies) of soluties. Het is echt wel mooier als je dat gebruikt. Ik dacht zelf ook eerst het gedoe was met weinige verschil,maar je ziet het echt.
    Mikken naar de rand van de stof zoals jij doet, durf ik niet. Ik heb te dikwijls voor dat ik een stukje niet meeheb. Dus ik blijf meestal een paar mm van de rand zodat het echt overal vastzit.

    Liked by 1 persoon