Stik Belgique deel 2: Toni Dress

Hebben jullie al genoten van de eerste prachtige creaties van de andere bloggers tijdens “Stik Belgique”? Willen jullie nog meer? Geen nood, hier komt mijn volgende creaties. Deze week wil ik Toni dress uit de Fibre Mood het nieuwste naaiblad voorstellen.

Wie mij al kent, weet dat ik hier en daar graag aan het patroon wil veranderen om zo mijn eigen stijl te creëren. We zijn voor iets naaisters waar we echt ons eigen touch erin mogen steken. De aanpassingen:

  • V hals i.p.v. een ronde hals (dankzij de goed hulp van Katrien is het me gelukt).
  • Zowel de hals als de mouwen zijn mooi afgewerkt met een sierelastiek.
  • Ondanks ik al de allerkleinste maat (XS) heb genomen, heb ik aan ieder kant nog 1,5 cm versmald. Ik moet er nog even aan wennen om losse kleedjes zoals de Toni Dress te dragen, maar het volgend stofje ligt hier al klaar om in te knippen.

Het voordeel bij dit kleedje is dat je het zowel met sportschoenen als met een hakje kan aandoen. Overdag draag je het tijdens je werkuren en s’avonds uitgaan met je collega’s, vrienden….

Ik wil nog een paar zaken kwijt over het nieuwste naaiboek. Toen het tijdschrift uit was, had ik in een naaigroep gevraagd wat de ervaringen waren. Wat was ik enorm van verschoten van al de kritieken dat zij maar kregen. Best jammer en daardoor wilde ik met mijn eigen ogen zien want eigenlijk verdient niemand om zoveel kritiek te krijgen. We moeten voor elke naaiblad respect hebben. Zonder hen, moesten we het allemaal zelf uitvinden. En ja, natuurlijk vind je bepaalde zaken wel en niet goed. Wat vind ik er zelf van: 

  • Ik vind het geniaal dat Fibre Mood eindelijk vooruit denkt, meegaat met de tijd. Een eigen app heeft dat altijd op je GSM, op de IPad staat. Geen dik boek met uitleg die je overal moet meesleuren.
  • Op hun website staat er een super leuke stijladvies. Bij elke lichaamstype staat er netjes bij waar je zeker rekening mee moet of mag houden en wat beter in de kijker kan gezet worden.
  • Weinig of geen reclame in hun tijdschrift.
  • Dat de tijdschrift ook veel moderner is en oogt als een echte modeblad.
  • Nadeel is wel dat er weinig uitleg instaat zoals tot welke maten de patronen gaan, welke moeilijkheidsgraad het is, uit welk stof het bestaat. Gewoon zo de basisinformatie is altijd wel eens gemakkelijk zonder dat je telkens naar de app moet gaan piepen (maar heb begrepen dat ze naar de toekomst toe hieraan zullen aanwerken).
  • Voor de mensen die nog niet bekend zijn met al dat mediagedoe, kan ik wel voorstellen dat dit niet zo praktisch is. Zeker als je op bepaalde plaatsen in je huis slechte internetverbinding hebt. Moeilijk hebt om constant op een scherm te zitten. Ik zal eerlijk zijn: toen ik pas begon met te naaien, kocht ik een patroon zonder enige uitleg erbij. Wat was ik toen teleurgesteld. Het koste me een bom geld. Dus mailde ik die persoon. De ontwerper legde me uit hoe zij het zagen, maar ik vond het toen gezever omdat ik het gewoon was om een uitleg naast mij te hebben. Het heeft mij echt maanden geduurd vooraleer ik iets online durfde te bestellen. Geen haar dat dacht om constant om op mijn IPad of laptop naast mij te hebben omdat ik veel op de computer zat. Nu, ben ik het zo gewoon en vind het handiger. Want je kan op de IPad vaak een bepaalde tekening vergroten, je tekst ook vergroten zodat je alles beter kan lezen. Maar nogmaals, zoiets moet je gewoon worden. Als ik dan de prijs moet vergelijken wanneer ik een patroon bestel, kost het mij vaak minimum €5 en dan heb je maar 1 patroon. Fibre Mood kost wel iets meer, maar je hebt wel meer dan 1 patroon. Wie dan wilt leren breien of al kan breien kan via Fibre Mood-blad dat nog steeds doen. Het stoort mij niet echt dat er hier en daar een breipatronen zijn.

Ah, elk naaitijdschrift heeft zijn voor- en nadelen, maar geeft ze ook de kans om te tonen wie ze zijn en laat ze ook er in groeien net als al de anderen. Elk boekje heeft zijn fans zoals ik fan ben van zoveel tijdschriften, boeken, websites en nu ook van Fibre Mood. Nee, ik heb geen voordelen bij hun maar ik geloof in hen dat ze alleen maar beter en beter zullen worden maar geef hun de tijd om te groeien.

Patroon: Toni Dress uit Fibre Mood magazine

Stof met print: Droomstoffen

Sierelastiek: Veritas

img_5068img_5073img_5075Ik wil mijn lieve collega Chloé bedanken, want zij heeft de foto’s getrokken tijdens een regenachtige dag.

Benieuwd naar de creaties van anderen? Klik op hun naam en geniet van hun creaties:

FlaflinkoSewing à la CarteNaaisdrovjeJust DelphineBlogliesjeWilwarinCoutureLarthSkwadraatliveKhadetjesMimalokiAdivastyleNoxeemaMiss PixiePlus 2 is 5!Miel de FleurOOYAmadeKrullenbol

34 gedachtes over “Stik Belgique deel 2: Toni Dress

  1. sewing à la carte schreef:

    Wat een leuke jurk is het geworden. En met dat bijpassend boord is de jurk helemaal perfect. Geweldig dat je een lans breekt voor Fibre Mood. Ik ben nu net bezig met één van hun patronen en ben meer dan te spreken over de uitleg hoe het gemaakt moet worden. Kritiek leveren is zo makkelijk maar ga er maar eens aan staan en maak het iedereen maar naar de zin.

    Like

    1. Runa Popje schreef:

      Dank je wel voor je lovende woorden.
      Benieuwd naar jouw mooie resultaat van de Fibre Mood patroon.
      Inderdaad, kritiek geven is heel gemakkelijk, zeker achter een schermpje. Voor iedereen goed doen, zal nooit lukken, maar geef hen wél de kans om te groeien.

      Geliked door 1 persoon

      1. sewing à la carte schreef:

        Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb het bij mijn blogbericht ook aangegeven: ze verdienen de ruimte om te groeien en hun weg te vinden. Ik heb nu mijn tweede Fibre Mood model gemaakt en ben meer dan tevreden over de kwaliteit van de uitleg met illustraties. Daar kunnen sommige bladen nog een voorbeeld aannemen.

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie